Bakgrunn

1976 – 81:
Medvirker i diverse norske spillefilmer med småroller. Først ut er «Reisen til julestjernen», og sammen med Hanne Krogh pryder Jan platecovere og kinoplakater over hele landet.
Deltar i en rekke teater- og danseproduksjoner for barn og ungdom.

1980 – 83:
Deltar i en rekke produksjoner for NRK Ungdomsavdeling både i Radio og TV – bl.a. Etter Skoletid og Halvsju.

1981:
Går dramalinjen på Hartvig Nissen Skole, og deltar i en rekke teater/revy og tvproduksjoner. Går modellskolen til Teamog har sine første modelloppdrag. Starter som vokalist i bandet Tramps.

1983:
Deltar fremdeles jevnlig i norske film- og tvproduksjoner samt to modellkonkurranser og får tilbud fra Paris. Har allerede etablert seg som en av Norges mest brukte herremodeller.

1984 – 87:
Toppmodell i Paris, London og Los Angeles med base i London, hvor han i 1985 blir utropt til ”The most exciting male modell in the UK” av prestisjebladet ”The Face”. Hans management opplever et voldsomt rush og Jan slår mannlige honorarrekorder og jobber 7 dager i uken bl.a. sammen med Linda Evangelista. Etter hvert gjør Jan kun ”special bookings” for bl.a. reklamefilm, musikkvideoer, spillefilm, etc.

Fra 1985-88 slåss Jan med britiske immigrasjonsmyndigheter om permanent oppholds- og arbeidstillatelse, men får til slutt bare være 4 uker av gangen. Heretter flyr Jan hjem, men fortsetter å gjøre jobber i London frem til 1991. Jan avslutter sin utrolige modellkarriere med en personlig Coca Cola Light reklamefilm med tittelsen «Jan W. Schüssler drikker Coca Cola Light». Et verdig punktum for tidenes norske herremodell.

1988 – 94:
Jan blir gift med barndomskjæresten Tine i mai 1988 og året etter blir sønnen Christian født og i 1992 sønn nr. 2, Alexander. Sammen bygger paret opp Norges eneste eventbyrå for motebransjen, og oppnår raskt en av de mest sentrale posisjoner innen norsk motebransje. Jan skriver manus til og er programleder for sin første TV-serie om trender og musikk: Moteekstra på TVNorge. Senere følger Trendmagasinet og motejournalen på TV4, og Jan seiler opp som TV4’s mannlige ankermann.
I tilleggfår Jan ansvaret for TV2’s livsstilsstoff bl.a. i serien God Ettermiddag. Jan er også programleder for ”Moteguiden”, først på TV+ og senere spesiallaget for God Morgen Norge på TV2. I tillegg til en rekke øvrige fjernsynsproduksjoner og konserter/show.

Jans produksjonsselskap for TV vokser raskt og i 1993 produsererhan den første OL-sendingen. TV2’s ettårsshow Olympic Aid – 2-timers direktesendt TV og det største privatproduserte norske TV-show til da. I 1992 blir Jan headhuntet som frontfigur for den norske Fashion Award utdelingen som da skjer for 2. gang.

I 1992 flytter paret inn i sin totalrenoverte sveitservilla «Heia» på Nordstrand i Oslo. Samme år er herretrendshowet ”The Men & Only Show”, et av Norges mest medieomtalte og omdiskuterte mediefenomen. For her rokker man ved selve bildet av den norske mannsrollen. TV2 og Aftenposten oppfordrer tilturné og våren 1993 turnerer showet både Norge og Sverige og danker i følge VG og Dagbladet ut selveste Chippendales som forsøkte å turnere Norge parallelt.

I 1993 produserer Jan sammen med Tom Sterri revyshowet ”Siste skrik” på Bryggeteatret i Oslo. Suksessen er betydelig og Jan opplever å blir portrettintervjuet bl.a. iAftenposten som et av landets mest spennende mediefenomen. I 1994 headhuntes Jan av Kalle Lisberg for å bli livsstilsredaktør og medprogramleder i P4’s moteserie «Vivaldi» hvor Jan sitter i 4 år. Men ingenting vokser til himmels, og i 1994 møter Jan veggen. Han kollapser Jan under et TV-opptak i utlandet. Diagnosen lyder på overanstrengelse, hjerteflimmer og nervesammenbrudd.

1994 – 97:
Jan må ned på halv maskin – blir skilt og må dele virksomheten i småbiter. Noe selges, noe får ekskona og noe må avvikles. Jan sitter tilbake med smuler av sin tidligere virksomhet, og i en periode er jobben i P4 hans eneste engasjement, men boken «Kunsten å kle seg» ser dagens lys og får bred og god mottakelse i media.

1997:
Men i 1997 slår Jan tilbake og produserer Norgesturneen til Wenche Myhre ”One Woman 97” – den største turneen som er produsert for en norsk artist noensinne. 5 millioner kroner , 38 mann på turné i ukevis avsluttes i Oslo Spektrum. Turneen er en kjempesuksess utad og samarbeidspartner Røde Kors mottar kr 360.000 til «Barn og Unges Kontakttelefon», men Jan taper millionbeløp til tross for gode kritikker.

1998:
Det svarte år i Jans liv. Etter å ha mistet det meste, ser Jan seg nødt til å kjøreen rekke mindre show. Han er konferansier på kjøpesentra, nattklubber, høyfjellshoteller osv. Alle midler går til inndekning av Wenche Myhre turneens gjeld. Dette bidro neppe til å bygge opp under et godt navn og rykte, men de fleste kreditorer fikk til slutt pengene sine. Noe Jan i ettertid har fått mye goodwill for.

1999:
Kriser kan lære oss mye om såvel oss selv som om den menneskelige natur. Det å reise seg igjen etter en betydelig nedtur, gir både innsikt og styrke. Jan får rådet fra sin amerikanske samarbeidspartner Donald Oliver: ”You have to reinvent yourself”.

Jan bestemmer seg for å flytte tilbake til London, og etablerer produksjonsselskapet Absolute Stage Co. Ltd. Det blir en kjempeopptur og Jan er ”back in business”. De beste sider av Jans karriere kombineres med nye inntrykk og Jans enorme kontaktnett i Londons underholdningsbransje systematiseres for første gang. Jan kjøper rettighetene til og produserer musikalen ”Girl Talk”, bygger opp giga TV-showet ”Fashion Awards” og selger filmmanuset fra historien om sin utrolige modellkarriere for en betydelig sum til det engelske produskjonsselskapet United Media. Herretrendshowet ser også dagens lys igjen for første gang på 4 år.

2000:
Byggingen av «Kulturhaven» starter, et senter for vern av vår norske kulturarvog kulturformidling. Eiendommen består av tidligere rivningstruede bygninger fra perioden 1690-1850. Stedet er også blitt et yndet fotoobjekt for såvel interiørfotografering som film- og TVopptak. Jan fortsetterparallelt med både norske og engelske showproduksjoner.

2001:
TV-showet ”Fashion Awards” ser dagens lys for første gang. Sammenlignes med tilsvarende show i New York og er Jans definitive oppgjør med de dårlige årene. Jan gjenopptar også suksessturneen «Damenes Aften» som i november hvert år turnerer Norge. Jan opplever en økt interesse for sine fargerike foredrag om krisehåndtering.

2002:
Jans virksomhet slår igjen rekorder med en rekke store produksjoner både ute og hjemme. Dametrendshowet ”Oslo Womens Collections Show” er en kjempesuksess i Oslo Konserthus, og Kulturhaven åpner med MasterClass for sangere med sangguruen Ian Adam fra London’s West End, Jans mangeårige ”mentor”.

Bladet Mann kjører mange helsider fra Jans karriere og Bonytt kjører 10 helsider fra Jans bygninger. Jan forteller sin historie til Dagbladet og Anne Grosvold i sommeråpent. Herreshowet har ny salgsrekord, feirer 10-årsjubileum, og Jan kjøper i London rettighetene til suksessforestillingen ”Penismonologene”, som får premiere på Smuget i Oslo 9. september 2003.

2003:
Viderefører resultatene fra 2002, Kulturhavens første kulturfestival starter i mai og juni, med besøksrekord på alle arrangementene. Utover høsten figurerte Kulturhaven stadig i interiør- og fagblader og toppet det hele i desember med store julereportasjer både i Bonytt og Maison.

I november overtok også Kulturhaven to nye tømmerbygninger som vil bli oppført på eiendommen som galleri og utstillingslokaler vår/sommer 2004. Det ene bygget, et eldhus, daterer seg helt tilbake til 1680-tallet.

Arbeidene pågikk med høstens premiere på «penismonologene» eller «Pikk Preik». Forestillingen hadde premiere på Smuget i Oslo den 9. september med Nils Ole Oftebro i hovedrollen. Premieren resulterte i et mediesirkus uten like og stor kritikersuksess, med bl.a terningkast 5 i VG.

Februar 2005:
Jan W. Schüssler og Oslo Fashion Awards presenterer den offisielle Norske 100 års visningen i forbindelse med det Norske 100 års jubiléet i samarbeide med Kulturdepartementet og Norge 2005. Showet gikk av stabelen i Valhall Arena og var en reise gjennom norsk drakt og motehistorie fra 1905 – 2005. Showet ble åpnet av flere representanter for Regjering og norsk underholdningsbransje foran tusenvis av publikummere og TV-seere. Kvelden bød også på det hittil mest omfattende showet for Oslo Fashion Awards og tunge artistnavn fra både inn- og utland. Benedicte Ferner ble tidenes første vinner i den nye kategorien Årets Motebutikk og fikk overrakt en bil av Petter Stordalen på scenen. Ikke rart at denne priskategorien har blitt populær…

2006:
Står Jan ansvarlig for to teaterproduksjoner i Londons West End. Samtidig opplever Oslo Fashion Awards Norgesturné publikumsrekord og sommerkonsertene i Kulturhaven likeså. Sistnevnte med navn som Arve Tellefsen, Prinsesse Märtha Louise og Ibsenfestival i spissen for programmet.

Jan skrev i 2006 boken ”Kulturhaven – historien-kampen-eventyret” som omhandler både historien bak bygningene i Kulturhaven, men også kampen for å redde og gjenoppbygge bygningene. Ikke minst handler det dessuten om det eventyrlige resultatet Kulturhaven har blitt. Bokens er Jans andre bok, han skrev også i 1995 boken ”Kunsten å kle seg”.

Februar 2007:
Oslo Fashion Awards tildeler prinsesse Märtha Louise æresprisen og lanserer den nye kategorien Årets Norske Tekstilbedrift i samarbeid med kulturdepartementet. Fashon Award Showet har for øvrig fokus på de norske tekstilprodusentene og leder sitt publikum med mange av landets ledende unge artister, herunder Mira Craig og Elvira Nicolaysen, sistnevnte vinner også prisen for årets best kledde kvinne.
Showet oppnår massiv pressedekning og tar fullstendig luven av Oslo Fashion Weeks panikkartede og useriøse presseutspill.

Oslo Fashion Awards Norgesturné besøker i løpet av 2007 hele 25 byer over hele landet og trekker igjen fulle hus, men denne gangen med en klart yngre profil og med fokus på de unge kreative designmiljøer i hver enkelt by.