Modellkarriere

Jan Wilhelm Schüssler fotografert av blant annet: Robert Erdman, Neil Kirk, Knut Bry, Designers Guild of America, Terje Rakke, Caroline Summers, Sølvi Dos Santos, Vicky Pearson og Scanpix.

Høsten 1980 ble Jan innskrevet i Team Modellbyrå, og året etter fullførte han modelleskolen som yngste herremodell noen gang.

Jan ble raskt en populær ung modell med utallige reklamejobber fotografert i fotostudioer over hele Oslo.

I tillegg begynte han gradvis å figurere i motereportasjer blant annet i bladet Det Nye, som var eneste moteblad for ungdom den gangen.

Jan var en markant skikkelse i hovedstadens musikk og utelivssmiljø, og deltok hyppig i showene blant annet ved Studio 26, danseshow og teaterproduksjoner, samtidig som han var vokalist med eget band..

Våren 1983 deltok Jan både i modellkonkurransen Det Nye gutten, hvor han ble nummer 2, og kort tid etter ble han også invitert med i modellkonkurransen – Man Of The Year,  hvor han ble nummer 3.

Disse konkurransene ga Jan ytterligere mediaeksponering og resulterte i hans første modelltilbud fra Paris via norske Nina Klepp.

Men det var først ved årsskiftet 1983-1984 at Jan ble stoppet på gaten i Oslo av mesterfotografen Knut Bry, som der og da tok noen prøvebilder som resulterte i et konkret modelltilbud fra prestisjebyrået First i Paris.

Etter avsluttet skolegang, film og revyproduskjoner, gjorde Jan våren og sommeren 1984 en rekke store fotoshoots med Knut Bry blant annet for motebladet Tique og italienske Taverniti.

I juni 1984 reiste også Jan til Paris, hvor han møtte en hektisk og kynisk motemetropol på godt og vondt.

Etter en lang og krevende start, tok plutselig Jans modellkarriere av, og han gjorde flere store prestisjejobber, blant annet for Issey Miyake, Gaultier, den internasjonale Newman kampanjen og IL- Magazin.

I september ble Jan plukket ut som symbol for det » nye herreimage «, av en gruppe franske designere og fotografer, og ble presentert via fullsize fotografier under en glitzy pressetilstelning på en flåte i Seinen.

Senere fotograferte Jan en rekke highfashion jobber, blant annet en serie som viste lang sort herre aftenkjole med bar rygg og oppsatt hår.

Dette var både grensesprengende, maskulint og androgynt på samme tid og definitivt » cutting edge «.

First modellbyrås direktør, tok en spesiell interesse i Jans karriere, og Jan fikk oppleve mange spesielle anledninger, blant annet lunch hjemme hos mesterdesigneren Givenchy – han ga ordet eleganse en ny mening for Jan.

Senere skulle Jan være hovedmodell for byråets nye katalog og poster og ble personlig introdusert for redaktøren i Vogue som Paris`nye » yndling » – MEN – skulle det vise seg – ikke uten seksuelle motytelser.

Dette førte til at Jan umiddlebart valgte å reise fra Paris, men han kom senere tilbake, og var da tilknyttet byrået Karin Men.

Men etter denne første opplevelse i Paris tilbrakte Jan noen spennede uker hos Model Team i Hamburg, her mottok han en invitasjon fra nåværende eier av Storm – Sarah Doukas – om å komme til London i samarbeid med henne.

Hun kontraktfestet en avtale med prestisjebyrået Premier hvor Jan nærmest startet på toppen. Han gikk rett inn i rollen som Premiers nye » hot property model «.

De store jobbene lot ikke vente på seg. Jan ble raskt utropt av » bransjebibelen » The Face – som » the most exciting male model in UK «.

Jans mange hyperfashion jobber for engelske fotografer og desigenere som Neil Kirk og John Krancher – Daily Mail Group – Financial Times – Tatler og The Face, gjorde også at hans offentlige profil måtte » handles » profesjonellt og filmagent Philip Shaw og personlig manager Newton Wills ble valgt som samarbeidspartnere for byrået for å sørge for en sterkere plattform for profesjonell utvikling av Jans karriere.

Jan prydet raskt coveret på tenåringsblader som Loving og Just Seventeen, og hadde i 1985, til og med hovedrollen i sin egen billedroman føljetong i ungdomsbladet My Guy.

Jan var i ferd med å bli tenåringsidol i UK.

Senere ble Jan introdusert for voicecoach Ian Adam, som var » singing teacher to the stars » både i London West End og på Broadway.

Han lærte Jan både å snakke bedre engelsk samt den avgjørende sangundervisning som førte til Jans platekontrakt med Bluebird Records.

Jan ble i 1985 gratulert av modellbyråets eier som den høyest betalte og mest etterspurte herremodell i byrået.

Filmroller:

Jan hadde i 1985 etablert seg som en meget synlig og ettertraktet og uvanlig modell med stor fokus på kropp og såkalt vikinglook.

Disse kvalitetene, sammen med Jans skuespiller bakgrunn, arbeidet med Ian Adam og Actors Workshop i London, førte til at Jan agenter faktisk oppnådde det unike resultat at Jan både fikk tilbudt og kontraktfestet flere filmroller.

  • Amerikansk soldat i filmen Revolution
  • Viking invader i TV serien Robin Of Sherwood
  • Hovedrollen i filmeposet Artos
  • Newclear man i stor filmen Superman IV

Både Cannon Films, Goldcrest Films og norske Viking Film arbeidet iherdig for at Jan skulle få både arbeid tillatelse og Equity medlemskap i London – men forgjeves.

Dette var før EØS og regjeringen Thatcher hadde strammet kraftig inn på UK immigrations lovgivning – svaret var og ble nei.

Dette førte til at Jan mistet både filmroller og platekontrakt, men hadde lov til å gjøre modelljobber inkludert reklamefilmer fordi dette ikke ble ansett som et yrke.

Etter dette fortsatte Jan som modell både i London, New York, Los Angeles hvor han blant annet medvirket i en episode av TV serien» Loveboat».

Som toppmodell og ungdomsidol gjorde også Jan en rekke «personal apperances» i London, og deltok etterhvert også i flere musikkvideoerr blant annet for gruppen Cutting Crew.

Som Norges første mannlige internasjonale toppmodell, bidro Jan til å forandre kjønnsrollemønstre og å bryte datidens barrierer.

Jan fortsatte som modell frem til ca. 1990 da han valgte å avslutte det hele med sin egen personlige reklamefilm for The Coca Cola Group: «Jan W. Schüssler drikker Coca Cola Light».

En verdig avslutning på en stor og omfattende modellkarriere.

Jan skrev senere filmanuset » Undercurrent «, om sine opplevelser på toppen av den internasjonale modellbransjen. Manuset ble senere solgt til United Media i London.

Jan skriver også følgende i sin nyeste bok » Sentiment «:

» London vil for meg meg er alltid forankret i 80 tallets eksplosive popkultur, hvor jeg selv opplevde å bli stilikon i subkulturene som i grenselandet mellom popindustrien – motebransjen og underground klubbene var eksotiske og revolusjonerende og forandret den moderne popkulturen for alltid.

Ut av 70 tallets rock, glamrock og discobølge vokste nye miljøer frem hvor personer som Boy George og Steve Strange var toneangivende.

Jeg kom til London midt under denne banebrytende tiden, og ble en del av en verden hvor Boy George og George Michael ble omgangsvenner, på klubber som The Wag og Hippodrome.

Her var Nina Hagen og Sade markante skikkelser og uttrykket «dressing up» – fikk for meg en helt ny betydning.

I min tid som toppmodell, fikk jeg oppleve å arbeide tett på designere som Jean Paul Gaultier og Issey Miyake i Paris og John Crancher i London – som husmodell ble kreasjonen sydd på og kreert etter min kropp – dette lærte meg mye om hvordan verdens fremste designere arbeider, og hvor de henter sin inspirasjon fra.

Jeg lærte derfor tidlig å observere subkulturer, på leting etter nye trender.

Både i Paris, New York, London og Los Angeles, opplevde jeg å bli en del av en liten, men priviligert krets av eksplosivt kreative individer som har bidratt til å forme å skjerpe min egen stilsikkerhet og kunstneriske forankring».