I januar er Jan på vei til fotoopptak, og blir stoppet av fotograf Knut Bry som tar test-bilder på stedet. Allerede kort tid etter har Knut Bry skaffet Jan modell-kontrakt med prestisje-byrået First i Paris.
Jan står foran lansering i Paris som tidenes første norske gutt. Medie-debatten om gutter som pin-ups og sex-symbol er grensesprengende, men først løper han mellom film og foto-opptak og prøvene på russe-revyen. Jans populæritet og media-fokus gjør at han spiller seg selv i et av revyens innslag om kjendiser.Før Jans avreise til Paris, fotograferer fotograf Knut Bry han i Hallingsdals fjellheim for både den internasjonale Taverniti-kampanjen, Matinique og en vakker moteserie for det nye motebladet Tique – Norges første, egne motemagasin. Foto-opptaket brettes ut på en dobbel-side i Dagbladet og Jan blir nr. 2 i Det nye- lesernes kåring av årets mest sexy norske mann. Sommeren 1984 reiser Jan til Paris, etter en treg start løsner det plutselig for Jan i Paris.Høsten 1984 blir hektisk.
Jan fotograferer coveret for IL magazin, blir husmodell hos Issey Miyake som designer kolleksjon etter Jans kropp.
Jan jobber også som modell for Jean Paul Gaulitier i hans personlige atelier, og inkluderes i kampanjene for en rekke kjente produkter, og for en gruppe unge, franske designere som utroper Jan til ”the new look of the 80’s”. Dette presenteres på en flåte på elven Seinen med en vernissage som består av bl.a. fullsize kjempefotos, størrelse 3 x 3 meter. NRK-serien Kluzz følger Jans karriere – nærmest som en tidlig dokus-såpe.Invitasjonene til prestisjeparties på instedene Palace og Apocalypse introduserer Jan for nattens fargerike persongalleri, noe som også påvirker hans look og image. Byrået innser at de sitter på en ”rising star”.
Byråets eier spanderer en formue på å relansere Jans look og image på toppnivå. Men prisen skal vise seg å være høy, blant annet seksuelle ”motyelser” for en av byråets arabiske eiere og kokain-rike parties blir for mye for Jan, og han hopper derfor av til Hamburg og senere London, hvor han havner under den mektige Sarah Doukas’ ”vinger”.Sent høsten 1984 gjør Jan komet-karriere i Londons moteverden, og blir raskt den mest ettertraktede herremodellen i byen. Prestige-jobbene står i kø for bl.a. Tatler – The Face – Financial Times og Daily Mail Group. Jan jobber med Londons aller fremste fotografer med Neil Kirk, David Baily – Robert Erdman i spissen. Jan får en egen personlig manager og film-agent og plutselig befinner han seg ”On The Red Carpet” ved glitrende anledninger ved Camden Palace, Hippodrome og the Wag-Club med stjerner som Boy George, Georg Michael, Nina Hagen, Sade og Limahl som omgangsvenner.Jan blir en så sterk trendsetter at bransje-bibelen ”The Face” utroper han til ”The most exciting male model in the UK”.
Jan pryder etter dette forsidene på tenåringsbladene Loving og Just Seventeen. Etter hvert får han også sin egen fotoroman-følgetong i tenåringsmagasinet My Guy. Manageren Newton Wills lander Jan platekontrakt med Bluebird Records og private sangtimer hos sang-guruen Ian Adam i London.Etter hvert kontrakt-festes Jan betydelige filmroller både i Revolution Superman IV og Robin of Sherwood , samt hovedrollen i filmen Artos. Men arbeidstillatelse i England klarer ikke engang produsentene i Goldcrest personlig engasjement å fremskaffe. Du kan ikke få arbeidstillatelse uten å være medlem av skuespillerforbundet Equity, og du kan ikke få medlemskap i Equity uten arbeidstillatelse ”Catch 22”. I et siste forsøk henvender Viking-film ved Håkon Gundersen seg til det norske skuespiller-forbundet, som sier nei til å hjelpe – fordi Jan ikke har gått Statens Teaterhøyskole!Konklusjonen er at Jan kan være med i reklamefilmer og musikk-videoer, men ikke i spillefilm. Platekontrakten kan derfor heller ikke gjennomføres.Senere har Jan har en sentral rolle i flere musikkvideoer, blant annet for bandet Cutting Crew og senere en ”cameo apperance” i en episode av Londons Burning og den amerikanske TV-serien Loveboat med Tellys Savalas i Los Angeles.
Presseoppslag fra Agderavisen:
Jan Wilhelm Schüssler får tilbud om å kjøpe herskapshuset på Høgedal i Arendal for en krone. Det ønsket han å unngå.
Grete HelgebøJournalist
Oppdatert: mandag 24. januar 2022 kl. 10:20
Gården som opprinnelig var knyttet til gruvedriften på Torbjørnsbu, har fungert som fattighjem, pleiehjem og natthjem. Mandag denne uka var det slitne og ærverdige herskapshuset tema, da styret i selskapet som forvalter kommunale eiendommer på vegne av Arendal kommune møttes.
Alle styremedlemmene stilte seg bak anbefalingen fra saksbehandler Per Johnsen, om at et museum fra Vestfold skal få kjøpe bygget for en krone.
Hovedmannen bak museet Kulturhaven er Jan Wilhelm Schüssler. Han jobber som konsertprodusent, og er tidligere programleder og supermodell.
Ifølge Arendal eiendoms presentasjon av saken var det kun to aktører som ønsket å overta bygget. Torbjørnsbus venner holder på å opprette et ideelt aksjeselskap med hensikt om å forvalte eiendommen, men de ble nedprioritert til fordel for Kulturhaven. Årsaken oppgis å være at Kulturhaven har en stødigere økonomi, som sikrer at bygget blir vedlikeholdt. Det avviser Schüssler.
– Vi har ikke noen planer for bygget, og har ikke noen ønsker for bygget å presentere. Dette kommer til å koste så mye at vi vil helst holdes utenfor, sier han til Agderposten, og legger til at dersom de skulle kjøpe bygget vil det være aktuelt å tenke i retning av et slags samlingssted for kultur eller en kafé.
Han forteller at Kulturhaven er et nettverk av fagfolk og ildsjeler som stiller opp gratis eller mot en symbolsk sum, og at de gjerne vil bistå i prosessen med å sette Torbjørnsbu i stand. Han har imidlertid hele tiden helst ønsket at noen andre kjøper bygget og tar hovedansvaret for det.
– Jeg har snakket med to kvinner fra Torbjørnsbus venner og sagt at jeg gjerne bistår dem, for eksempel, sier Schüssler.
Han forteller til Agderposten at han er tidligere toppmodell, TV-programleder og skuespiller. I dag jobber han som konsertprodusent.
– Jeg var den best betalte supermodellen i Europa på 80-tallet. Jeg hadde base i blant annet London og Paris.
Han sier det var tiden utenlands som vekket engasjementet som har medvirket til å redde rundt 30 gamle norske bygninger fra å rives.
– Når man bor utenlands i mange år ser man Norge med eventyrbriller. Jeg var med å selge dette bildet av Norge også. Jeg satt i Los Angeles sammen med Grete Waitz og Liv Ullmann, og vi var hos den norske konsulaten for å presentere Norge og den norske kulturarven for utenlandske medier. Da blir man jo engasjert og stolt av landet sitt. Så kom jeg hjem og opplevde en berettiget harme, for her hadde rivespøkelset tatt over, forteller eks-supermodellen.
Schüssler sier andre land har langt større fokus på bevaring enn Norge, og at han mener vi i provoserende liten grad tar vare på våre gamle bygninger. Han sier engasjementet for bygget på Høgedal startet gjennom kontakter i fortidsminneforeningen hvor han fikk høre om rivingsplanene som ble politisk behandlet i 2019.
Her foreslo eiendomsforetaket å rive Torbjørnsbu gård, men bystyret gikk imot og vedtok at en privat stiftelse eller forening skal få overta Torbjørnsbu.
– Vi i Kulturhaven er frivillige ildsjeler og vaktbikkjer. Bare tanken på å rive et sånt signalbygg … Det bør jo være et kulturminne. Bare å foreslå riving er helt skandaløst, sier Schüssler, som altså nå får tilbud om å overta bygget for en krone.
Med den lave prisen følger en rekke forpliktelser, som at kjøper betaler alle kostnader forbundet med kjøpet, at kommunen skal holdes oppdatert på planlagt og gjennomført vedlikehold og at Kulturhaven ikke får selge bygget videre.
Agderposten har sett korrespondansen mellom Schüssler og eiendomsforetaket, og her kommer det tydelig fram at han sier seg villig til å overta bygget, men at han først og fremst har engasjert seg for å sikre at bygningen vernes.
– Kulturhaven inngår gjerne i en dialog med kommunen rundt dette, men ser helst at det finnes andre kjøpere enn oss. Dersom en slik aktør ikke lar seg oppdrive, kan Kulturhaven være villige til å overta bygget for symbolske kr 1, skriver Schüssler i en av e-postene.
I en annen e-post står følgende:
«Vil bare minne om at Kulturhaven anbefaler at deres andre aktører prioriteres foran oss. Vi er kun en siste løsning, dersom riving er alternativet. Fint om der holder oss løpende orientert.»
I dialogen peker Kulturhaven også på at de ønsker at nødboligene foran hovedbygningen flyttes. Eiendomsforetakets saksbehandler har svart at dette er lite sannsynlig.
Bystyret har bestemt at Torbjørnsbus fremtid skulle vært avgjort i løpet av 2021, og prosessen er dermed forsinket. Eiendomsforetakets vedtak sist mandag, satte punktum i saken og avgjorde at det er Kulturhaven som skal få kjøpe bygget.
Museet Kulturhaven ønsker å kjøpe Torbjørnsbu gård av Arendal kommune. Prisen er 1 krone.
Marit Elisabeth StrandMarit Elisabeth er journalist og mediesjef i Agderposten
Oppdatert: torsdag 13. januar 2022 kl. 11:14
Arendal Eiendom KF ville opprinnelig rive det gamle våningshuset Torbjørnsbu gård som Arendal kommune overtok i 1903. Men det ville ikke bystyret, som åpnet for at en stiftelse eller ideell forening kunne overta bygget, slik at det historiske uttrykket blir bevart.
Etter at eiendommen som ligger mellom Myrene og Stoa ble annonsert for salg, har det vært befaringer med en rekke interessenter. Men det var én som viste tidlig interesse, og som ledelsen i Arendal Eiendom nå anbefaler skal få kjøpe eiendommen: Museet Kulturhaven som har kompetanse på restaurering og kulturopplevelser.
– Kulturhaven er positiv til å overta Torbjørnsbu gård for å unngå at eiendommen blir stående til videre forfall, skriver saksbehandler Per Johnsen i saksfremlegget.
Styret i det kommunale eiendomsforetaket behandler saken mandag 17. januar.
Prisen fastsettes til 1 krone – men det følger med visse betingelser. Blant annet:
• Arendal kommune skal ha rett til å kjøpe bygget tilbake dersom det ikke vedlikeholdes på en forsvarlig måte.
• Kjøper skal de første fem årene rapportere om gjennomført og planlagt vedlikehold til kommunen, med regnskaper.
• Bygget kan ikke selges videre.
Agderposten har forsøkt å få en kommentar fra prosjektleder Kjetil Strandabø i Kulturhaven, men han hadde ikke anledning til å besvare Agderpostens henvendelser onsdag kveld. Han driver Kulturhaven sammen med tidligere toppmodell Jan Wilhelm Schüssler.
Kulturhaven holder til i Vestfold, og er involvert i en rekke vernesaker og restaureringer av historiske bygg.
I tillegg driver Kulturhaven med konserter, forestillinger og mat som en del av totalopplevelsen, ifølge nettsiden.
Kulturhaven har hatt møter med Arendal Eiendom og kommunens kulturavdeling – og vært på befaring i bygget.
– Kulturhaven har økonomi, kompetanse og lang dokumentert erfaring med ivaretakelse av bevaringsverdige bygg, og har også bred erfaring med å arrangere kulturaktiviteter. Salg til Kulturhaven anses som det «trygge valget» og anbefales derfor, står det i innstillingen til styret.
På eiendommen står i dag små, midlertidige boliger for hjemløse, og de skal fortsatt stå der.
Videoer